Śluza bezpieczeństwa

Nowelizacja wprowadza też znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów, czyli część pasa ruchu między linią zatrzymania samochodów a skrzyżowaniem. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców.

Rowerzyści, motorowerzyści i motocykliści będą też mogli korzystać ze środkowego, a nie jak dotychczas tylko skrajnego prawego pasa na rondzie. Ułatwi to miłośnikom dwóch kółek zmianę kierunku jazdy.

Wyprzedzanie i jazda chodnikiem dozwolone

Wprowadzone dzisiaj zmiany umożliwią także wyprzedzanie z prawej strony wolno jadących pojazdów oraz - w uzasadnionych przypadkach - jazdę po chodniku.

Ustawa zawiera nowe definicje roweru i wózka rowerowego, co m.in. oznacza prawne dopuszczenie na ścieżki dla rowerów przyczepek do przewożenia dzieci. Zgodnie z nowelizacją rower to teraz pojazd o szerokości do 90 cm, poruszany siłą mięśni.

Oznacza to, że np. ryksza, której szerokość nie przekracza 90 cm, też jest rowerem, i można nią jeździć po ścieżce rowerowej. Łatwiej będzie też poruszać się rowerem z przyczepą.

Ustawą zajmie się teraz Senat.

Więcej czytaj >> tu <<

Co zawiera projekt ustawy o zmianie ustawy w druku 2771?

 

Wprowadzone zmiany

 

Jedną z najważniejszych zmian jest jednoznaczne określenie pierwszeństwa rowerzystów jadących drogą rowerową wzdłuż drogi głównej nad samochodami skręcającymi w drogi podporządkowane oraz z nich wyjeżdżającymi. Niejednoznaczność i nieintuicyjność  przepisów w tym zakresie, była dotychczas Polska powodem bardzo wielu niebezpiecznych kolizji i bardzo utrudniała orzekanie winy, gdy do nich doszło.

Ustawa porządkuje również podstawowe definicje, takich jak: "rower", "droga rowerowa", czy "wózek rowerowy" - czyli pojazd o szerokości powyżej 0,9 metra służący do przewozu osób i rzeczy.

Ustawa wprowadza też ważne, niezdefiniowane dotąd pojęcia, jak np.: "pas ruchu dla rowerów" - czyli oznakowana część jezdni przeznaczonej dla rowerzystów, czy "śluza rowerowa" - czyli oznakowane miejsce na jezdni przed skrzyżowaniem (przed samochodami) służące rowerzystom do bezpiecznego oczekiwania na możliwość skrętu w lewo lub kontynuacji jazdy.

Dzięki nowelizacji usunięty zostaje absurdalny zakaz przewożenia dzieci w specjalnie przeznaczonej do tego przyczepce rowerowej, niepotrzebny zakaz jazdy rowerzystów parami, gdy nie przeszkadzają oni innym użytkownikom drogi (uniemożliwiający np. treningi kolarskie, czy opiekę nad dzieckiem uczącym się jeździć).

Zmiana ustawy wprowadza również udogodnienia takie jak:

  • zezwolenie na korzystanie z chodnika przez rowerzystów w przypadku złych warunków pogodowych (śnieżyca, ulewa, czy silna mgła)
  • zezwolenie na wyprzedzanie wolno jadących pojazdów z prawej strony, co jest powszechnie praktykowane podczas poruszania się w korkach ulicznych
  • zezwolenie na jazdę rowerem środkiem pasa tuż przed skrzyżowaniem - w celu uniemożliwienia wyprzedzania rowerzysty przez samochody na skrzyżowaniu
  • rowerzysta nie będzie musiał już zatrzymywać się ani opuszczać jezdni "aby umożliwić wyprzedzanie" (tak, był taki absurdalny przepis!)

 Coś o głosowaniu w SENACIE >> tu <<